lunes, 11 de julio de 2016

BAT Scaieni1991. Sofer pe cisterna de combustibil

Hai ca m-am luat cu vorba si, in loc sa urmez un fir, cum mi-am propus (cel al relatiei mele laborale, in ordinea ei cronologica) m-am tot abatut, ca si cand, mergand de la Boldesti la Videle, la fiecare intersectie, in loc sa tii firul rutei cu pricina, te abati pe tot soiul de strazi si de stradute.

Despre perioada 1990-1994 mi-au ramas atat de putine dovezi palpabile (notatii in vreo agenda, in vreun jurnal, etc) care sa ma ajute sa "refac filmul", incat nu ma pot baza decat pe ceea ce numim indeobste "amintire" (ceea ce pastram in "memorie").

Dupa grozavia cu accidentul, am cautat sa imi schimb postul de munca, incercand sa trec dupa o masina destul de putin comuna (Kraz-ul) pe o masina mai ca  . . . "toata lumea", pe o masina pe care sa o pot controla eu pe ea, si nu ea pe mine.
Nu-i problema ca Kraz-ul nu ar fi fost o masina, ca "fier" buna.
Avea o "pornire", o fiabilitate, in general, mult mai buna decat al masinilor contemporane cu ea.

Dar, ma rog, una peste alta erau destule "date ale problemei" care, puse in balanta, conduceau pe toata lumea la a ocoli (pe cat posibil) acest "post de lucru" pe care il rezerva vehicolul 21PH9701 (daca mai mi-oi fi aducand bine aminte, matricola).



Dupa cum se vede in acest extract din cartea de munca, dupa o perioada de incadrare (si de activitate) ca "muncitor necalificat" (urmare a suspendarii permisului in urma accidentului de care am vorbit intr-o anterioara postare) a urmat o revenire la vechiul post (pe 04.05.1991) dupa care o schimbare pe o alta grupa de vehicule (Gr.a 4-a).

In fapt, atunci, in 01.06.1991, am reusit sa ma transfer de pe "platforma Kraz" pe "cisterna 4832".
Cisterna asta era o "Raba", destul de asemanatoare cu asta gasita pe net (cu diferenta ca, cisterna era rotunda si nu ovala cum se vede in poza)
Pe ansamblu, era un post de munca bun, un post de munca "ravnit de multi", un post de munca unde . . . daca erai "baiat destept" puteai invarti (pe vremea aia) . . . lumea, pe deget.

Autocisterna Roman


Cum însă la capitolul "baiat destept", la capitolul "relatii cu publicul", am cam avut . . .  mari lacune, am tot fost in cautarea unui post in care sa iti faci treaba si sa iti iei salariul, manjindu-te pe maini, pe fata, pe haine, dar fara sa fi nevoit a te mânji . . . pe interior.

Idealul meu era sa -mi pot castiga "un salariu cinstit". Doar ca, probabil ca nu eram eu singurul pentru ca, altfel, mereu a fost "presiune pe post".
Asa ca nu iti ramanea decat sa faci in asa fel incat sa nu iesi in evidenta, nici prin iesitul in frunte dar, nici prin ramasul de card.
Trebuia (vroiai / nu vroiai) sa te pastrezi intr-o medie a clasamentului care, nici sa nu te scoata in evidenta pentru "plusuri" dar nici pentru "minusuri".
Ma rog, eu incerc sa ma refer mai ales la ceea ce mai tarziu, o sa intalnim in legislatia tahografului ca "timpi de lucru", "timp de disponibilitate", "timp de conducere" si etc.

Iar in ce priveste cisterna, problemele de care ma loveam (atunci nu se pretindea ADR-ul pentru a lucra pe cisterna) era faptul ca lipseau din dotarea masinii exact ceea ce pretindeau intreprinderile la care eram trimisi sa efectuam incarcari.
Desi utilajul trebuia echipat de detinatorul lui legal cu tot ce era necesar spre a corespunde prevederilor legale, se devia aceste raspunderi pe umerii soferului, cu complicitatea aceleiasi "autoritati publice". Era simplu ca pentru orice lipsea, autoritatea publica sa fi amendat "detinatorul legal" si lucrurile nu ajungeau unde au ajuns.

Sa fie clar un lucru, "detinatorul legal de vehicul comercial" are un contract de respectat cu Societatea, in timp ce subalternul acestui detinator, nu are contract cu Societatea, ci cu "detinatorul".
Si totusi, reprezentantul in teritoriu al Societatii ("autoritatea publica") cere socoteala nu persoanei juridice cu care are contract la modul direct, ci unei persoane cu care Societatea nu are nici un contract perfectat la modul direct, ci la modul indirect.

Este aceeasi situatie ca cea din domeniul imobiliar, unde avem "Stat", "proprietar" si "chirias".
Ei bine, eu sunt chirias de 15 ani, dar pe Stat il intereseaza daca proprietarul isi achita datoriile fata de el, si nu daca eu ca chirias imi respect contractul fata de proprietar.

La fel ca si cand lucrezi intr-o uzina, ca strungar. Statul nu e preocupat de cate rebuturi sau de cate piese bune ii face angajatul, patronului sau, nu e preocupat de randamentul pe care il are angajatul fata de angajatorul lui. Statul are relatia lui, contractuala cu angajatorul, angajatorul are la randul lui relatia sa contractuala cu angajatul.
De ce aceasta ordine nu se incalca in nimic dar se incalca in domeniul transporturi, cine raspunde?

Revin la tema "timpii de lucru". Stiu ca aveam timpi de asteptare pe laga gardurile rafinariilor si prin rafinarii, de ne cresteau barbile, dar nu imi mai aduc aminte cum era cu confirmarile, daca ni se taiau sau nu din orele efective lucrate.






No hay comentarios:

Publicar un comentario