lunes, 4 de julio de 2016

Perioada 1981-1988. ICPGA Bucuresti. Sofer-operator in "prospectiuni-geologice"

Cum zisei deja intr-o anterioara postare, nu umblau (cel putin pe acolo pe unde  umblam si eu) "caini cu covrigi in coada" nici acum 35 de ani.
Un var care lucra deja aici, la unitatea asta care se numea "Institutul de Cercetari si Proiectari pentru Gospodarirea Apelor - Bucuresti" si care institut avea si o mica sectie de "prospectiuni geologice", a observat ca astia aveau nevoie de oaresce soferi si asa . . . mi-a facut lipeala (cum se zice).
Nu era soferia pe care mi-o doream dar, cel putin, ma reintalneam cu "Buceagul militar" cu care lucrasem in armata si imi faceam curaj ca asa, imi voi intra in mana, cu condusul.
Eram tanar iar faptul ca aveau lucrari prin toata tara ma incanta atunci, intr-o vreme in care  transporturile se faceau mai ales la nivel judetean iar mie imi apareau limitarile astea ca un fel de limitare a libertatii de miscare.


Cert e ca aici, nu erai atat sofer, cat erai mai ales "sofer-operator", deplasand auto-speciala asta pana la locurile ce ti se indicau si apoi, odata instalata pe pozitie, te converteai din sofer in "operator" participand efectiv la operatiunile de prospectare, de recoltare de probe, de conservare a probelor si de clasificarea si expedierea acestora la laboratoarele institutului.
In ceea ce urma sa devina "Lacul Morii"
Ceea ce era oripilant (încă de pe atunci) era faptul ca, deși făceai "rapoarte de lucru" și făceai munca de operator, pe "statele de plata" apăreai platit doar pentru munca din foile de parcurs, cum era si normal, ca . . . "șofer".
Erai astfel, mai dezavantajat având permis decât cei care nu îl aveau (și care lucrau ca operatori sau doar ca "ajutori de operator").
Si in acele vremuri, ceea ce azi se numeste "alte munci", "disponibilitate", "pauza", "timp de lucru", etc, erau jonglate tot de cei ce tineau in mainile lor "painea" si "cutitul".

Pentru mine exista un "inainte" si un "dupa",in ceea ce priveste tahograful.
Exista o lunga perioada (1981 - 2003) de lucrat in domeniul asta "fara tahograf" si exista o buna perioada (2004 - 2012) de luat cunostinta de existenta tahografului si a legislatiei relationate cu el, si lucrat la modul efectiv (2008 - 2012) efectiv "cu tahograf", asa ca, am putut compara intre ele doua epoci, si .
Buna nu a fost niciuna dintre cele doua epoci, pentru ca in amandoua ti se fura munca, doar ca, cel putin, in perioada "fara tahograf" te alegeai doar deposedat de drepturi ale tale, in timp ce in perioada de dupa 2006 te alegeai , cum s-ar zice, si batut, si cu banii luati.

Una peste alta, n-a fost cea mai placuta perioada a vietii mele si nici prea multe date inregistrate nu mi-am pastrat din acele vremi.
Sunt colegi de care imi mai aduc aminte bine, sunt altii de care nu imi mai aduc aminte numele intreg ci doar "numele scurt" sau "porecla.
Iata  ca mi-au ramas cateva poze din acele vremuri, cu parte din colegi si folosesc prilejul adaugandu-le pe aici ca, cine stie cum, cand sau de unde, poate cineva se va bucura revazand un chip pe care nu credea sa il mai revada vreodata.
Cu ICPGA am avut centre de operatiuni in locatii precum: "Barajul Paltinu" (si in aval de baraj, pe Doftana pana la Campina, mai ales in zona "Lunca Mare") apoi am recoltat probe pentru studiile de fezabilitate in vederea construirii unui baraj la Azuga, prospectiuni Lacul Maneciu, prospectiuni in cadrul Baraj Sacele, apoi prin zona Resita, in zona Buhui-Marghitas (Anina), acumularile Lacul Mare si Lacul Mic Oravita ,la barajele lacurilor din Dognecea , 
prospectiuni in Caransebes (dar nu mai stiu pentru ce obiective),  prospectiuni in Sfantu gheorghe -Delta , prospectiuni Cotul Pisicii, prospectiuni in cadrul canalul Siret Baragan (cu centre de operatiuni in Bizighesti si Gugesti-Vrancea, prospectiuni in Varful Campului, prospectiuni in Malu Mare-Dolj, in Bacles-Mehedinti , in Balteni-Gorj, in Draganesti Olt (Maruntei, Coteana), in zona Dobrotesti-Teleorman in Armasesti-Ialomita, in Andrasesti-Ialomita , in Fundulea-Ialomita, in Gheorghe-Doja in Glodeanu-Sarat Buzau, in Pitulicea-Buzau, in Dambroca-Buzau, prospectiuni in Tancabesti-Ilfov, la Autostrada si podurile rutiere Fetesti-Cernavoda , la acumularea Frasinet - Mostistea,la amenajarea raului Dambovita, la Lacul Morii, la Lacul Vacaresti , prospectiuni la Canalul Poarta Alba-Midia-Navodari , prospectiuni in Saturn-Constanta (cred ca pentru ceva in legatura cu Lacul Techirghiol) prospectiuni pentru Canalul Dunare- Marea Neagra, la Canalul Dunare-Bucuresti, si multe alte astfel de "centre de operatiuni" in jurul carora "satelizau" diversele "puncte de lucru".
Conditiile de lucru, nu puteau fi incadrate la "usoare" ci erau conditii de la "vitrege" la "dintre cele mai vitrege".
Inscrisurile deplasarilor cu vehiculul se  faceau in "foaie de parcurs"



.In afara foilor de transport, la acest tip de activitate se faceau "rapoarte de activitate".
Foaia de parcurs era pentru politie, raportul de activitate era pentru contabilitatea intreprinderii.

Deocamdata ma opresc aici cu aceasta perioada (1981-1988) si cand ai mai avea vreo consideratie de adaugat, o sa o adaug.







No hay comentarios:

Publicar un comentario